De lente moet er toch echt aankomen binnenkort en dat betekent dat we weer heerlijk naar buiten gaan. En dat doen we in Nederland heel erg veel op de fiets. Naar het werk, naar school, naar de sportvereniging maar bij lekker weer ook puur voor de ontspanning. En je wilt graag van dat heerlijke weer genieten en niet worden afgeleid door pijntjes en ongemakken. Zadelpijn is een veel voorkomend probleem. Het maakt het fietsen ineens een stuk minder aangenaam. Is er een zadel dat voor iedereen lekker zit? |
Het antwoord is wat ons betreft: nee. Ieder mens is verschillend, en heeft andere fysieke kenmerken waarop een zadel aangepast moet zijn. Naast zithouding & de juiste hoogte is het ook belangrijk te letten op de juiste hoogte, geslacht en het materiaal van het zadel. In dit blog lichten we een paar aspecten toe. Voor een gedegen advies kom je bij ons in de winkel langs en zullen wij de tijd nemen om je een goed en eerlijk advies te geven. Wist je dat Plentyparts Veenendaal je toestaat een gekocht zadel 1 of 2 dagen uit te proberen om te kijken of het bij jou past? Vraag in de winkel naar de voorwaarden. Juiste hoogte Om prettig en zonder ongemakken te fietsen is niet alleen een goed zadel nodig, maar is vooral ook een juiste afstelling van het zadel noodzakelijk. Een zadel dat verkeerd gemonteerd is kan leiden tot rugpijn, zit- of zadelpijn, knieklachten en dergelijke. De hoogte is goed afgesteld wanneer je been tijdens het fietsen bij de maximale pedaalafstand (laagste stand pedaal) licht gebogen is. Wanneer je heupen en onderrug meebewegen tijdens het fietsen, dan staat het zadel te hoog. Ook spelen aspecten mee als de zadelpositie, de zadelafstand en de zitlengte. Aangezien we in dit blog graag wat dieper ingaan op de zadels zelf, verwijzen we je voor nuttige informatie over deze onderwerpen door naar deze site. Man of vrouw Het geslacht is bepalend voor welk zadel wel of niet lekker zit. Er zijn zogenaamde unisex zadels, welke voor veel mensen best prettig kunnen zitten. In de regel is het echter zo dat fietszadels worden uitgevoerd in een heren- en damesvariant. Herenzadels zijn langer dan dameszadels, en hebben een smallere achterkant. Dameszadels zijn dan vanzelfsprekend korter en breder uitgevoerd. Door de verschillen in anatomie is onderzocht dat deze ver-houdingen zorgen voor het meeste comfort bij zowel de man als de vrouw. De eerder genoemde unisex zadels zitten qua afmetingen vaak net tussen een heren- of dameszadel in en zijn voor personen met een gemiddelde lengte en gewicht vaak prima te gebruiken voor het korte woon/werkverkeer. Materiaal Fietszadels zijn er in allerlei maten en soorten, maar het gebruik in materiaal verschilt enorm. Een populair zadel is het gelzadel. Het gelzadel bestaat over het algemeen uit een kunststof plaat welke rust op een metalen onderstel. Op deze kunststof plaat word dan een bepaalde hoeveel- heid gel "gespoten" welke afgedekt wordt met een pvc dek. De vorm van het dek kan verschillen. Bij sommige zadels wordt de gelvulling hoofdzakelijk op de drukpunten geplaatst, en andere gel-zadels zijn, om het maar even oneerbiedig te omschrijven, 1 klomp gel. Ook zijn er gel- zadels waarvan de 2 zithelften van elkaar gescheiden zijn door een soort van sleuf. Deze sleuf zorgt voor ventilatie. Hoewel een gel zadel heerlijk zacht kan zitten wanneer je erop plaats neemt, heeft gel 1 grote nadelige eigenschap welke bij sommige mensen of omstandigheden juist zadel- pijn kan veroorzaken. Gel houdt bijzonder goed warmte vast. Er zijn bijvoorbeeld zelfs kruiken in gelvorm verkrijgbaar, welke je kort kan opwarmen in de magnetron en vervolgens uren warm blijven. Deze warmte-ontwikkeling in een gelzadel kan er, zeker bij langere ritten, voor zorgen dat het zitvlak erg warm wordt. Hierdoor wordt de huid zacht en week, en ontstaat er zadelpijn. Een conclusie kan dan ook zijn dat een gelzadel heerlijk is voor het kortere woon/werkverkeer, maar niet altijd geschikt voor de lange afstandsfietser. | Om toch zo zacht mogelijk te zitten, maar geen last te hebben van grote warmteontwikkeling, zijn er ook fabrikanten die zadels uitvoeren met een soort van schuimlaag in het dek. Deze zadels zijn van opbouw vergelijkbaar met een gelzadel, maar i.p.v. gel word er een schuimdek in het zadel gebruikt. Er zijn verschillende soorten en kwaliteiten schuim, maar de meeste zadels die wij ons assortiment hebben zijn gevuld met een schuimlaag die zorgt voor een zit die qua zachtheid vergelijkbaar is met een gelzadel. Waar gel zich kortstondig vormt naar de "zit" van de gebruiker, en zich dan weer herstelt naar de oorspronkelijke vorm; heb je bij een schuimgevuld zadel iets meer een permanente zit. Het schuim zal zich enigzins gaan vormen naar de billen, en dat wordt door veel gebruikers als prettig ervaren. Het laatste argument is ook veelgehoord bij mensen die graag een leren zadel gebruiken. Een leren zadel zit in het begin in de basis niet comfortabel. Het zadel zal zich moeten vormen naar de gebruiker, net als nieuwe schoenen. Als het zadel gevormd is naar de gebruiker kan dit zeer comfortabel zijn. Het grote voordeel van leer is dat het een natuurproduct is en als geen ander materiaal "ademt". Dit zorgt ervoor dat er nauwelijks warmte- ontwikkeling is. Een groot nadeel van een leren zadel is dat het veel verzorging vraagt. Het leren dek is kwetsbaar en gevoelig voor regen en andere weersinvloeden. Het moet in die gevallen beschermd worden. Een leren zadel moet ook zo nu en dan ingevet worden (altijd aan de onderkant van het dek!) om niet uit te drogen. Ook is het in veel ge- vallen noodzakelijk om het zadel af en toe bij te stellen. Er zit onder het dek meestal een lange bout die aangedraaid kan worden, om het dek weer op spanning te brengen. Doe je dit niet kan het dek vervormen en zelfs onherstel- baar beschadigen. Mensen die dit onderhoud goed en consequent uitvoeren zijn over het algemeen wel bijzonder tevreden met hun leren zadel! Vering Tenslotte is het van belang hoe een zadel geveerd is. Gek genoeg zijn er veel zadels tegenwoordig verkrijgbaar waar helemaal geen vering op (lijkt) te zitten. Dit komt doordat er al lange tijd veel fietsen worden uitgevoerd met een verende zadelpen. Deze "schokbreker" vangt dan zoveel op dat een extra vering onder het zadel niet nodig is. De meeste zadels worden echter uitgevoerd met stalen vering, extra vering onder het dek of de meest gebruikte vering op dit moment: elastomeervering. Deze zadels herken je over het algemeen aan 2 kunststof bolletjes onder het zadel, waar je vroeger metalen vering zou verwachten. Deze bolletjes zijn dan gevuld met elastomeer (een soort van gel-achtige materie) welke schokken goed opvangen en zo dienst doen als vering. We hopen in dit blog een redelijk licht te hebben geschenen op de fietszadelmarkt. Zoals eerder gezegd is er geen zadel dat voor iedereen perfect is. Kom daarom naar onze winkel voor een goed en gedegen advies. Probeer het zadel uit, en geniet van het fietsen! |